ZÁVĚREČNÝ SLAVNOSTNÍ KONCERT

Kladruby KLADRUBY
REHABILITAČNÍ ÚSTAV
koncertní síň
pátek 4. listopadu v 18 hod.

JIHOČESKÁ FILHARMONIE
Sólistka: Dagmar Vaňkátovásoprán
Petr Chromčákdirigent

     Program:
Wolfgang Amadeus Mozart
1756 - 1791
Malá noční hudba
1. Serenade. Allegro
2. Romance. Andante
3. Minuet. Allegretto
4. Rondo. Allegro
Jan Dismas Zelenka
1679 - 1745
Aria italiana č. 1 a č. 2
"Se pensi can giar que core"
"Peverea fede"
Wolfgang Amadeus Mozart
1756 - 1791
Alleluja z Exsultate jubilate
Antonín Dvořák
1841 - 1904
Česká suita
1. Preludium (Pastorale) - Allegro moderato
2. Polka - Allegretto grazioso
3. Sousedská (Minuetto) - Allegro giusto
4. Romance (Romanza) - Andante con moto
5. Finale (Furiant) - Presto

 

Jihočeská filharmonie JIHOČESKÁ FILHARMONIE
Jihočeská filharmonie byla v Českých Budějovicích založena v roce 1981 s původním názvem Jihočeský státní orchestr. V současnosti má 37 členů a zůstává jedinou profesionální filharmonií v Jihočeském kraji. U vzniku orchestru stál dirigent Jaroslav Vodňanský, později se ve funkci šéfdirigenta vystřídali Ondřej Kukal, Břetislav Novotný, Jaroslav Krček a Stanislav Vavřínek. Od roku 2008 je šéfdirigentem Jan Talich. Orchestr vedle samozřejmé interpretace hudby klasických skladatelů a skladeb vhodných pro menší orchestry i malý koncertní sál stále více sleduje i současný trend propojování žánrů, objevování nových pohledů na interpretaci a prezentaci a systematicky pracuje na stále vyšší kvalitě. Většina hudebníků jsou mladí, ctižádostiví, šikovní a perspektivní interpreti, kteří velmi vítají jakoukoliv další možnost spolupráce se špičkovými dirigenty i sólisty. Ambicí Jihočeské filharmonie je udržet žádoucí zájem stávajících abonentů a současně se zaměřit na mladší publikum a širší veřejnost tak, aby přišli i ti Jihočeši, které tzv. vážná hudba doposud více méně míjí. Kapacitu, směr i chuť určitě má.

 

Dagmar Vaňkátová DAGMAR VAŇKÁTOVÁsoprán
Zpěv vystudovala na pražské konzervatoři (1979 - 1984) u prof. V. Passerové a M. Boháčové. Od roku 1985 se stala sólistkou Komorní opery Praha (později Opera Mozart), kde nastudovala role Rosiny (G. Paisiello: Lazebník sevillský), Despiny (W. A. Mozart: Cosi fan tutte), Blondy (W. A. Mozart: Únos ze serailu), Zuzanky (W. A. Mozart: Figarova svatba) a Královny noci (W. A. Mozart: Kouzelná flétna). Díky této roli získala v roce 1996 angažmá ve Státní opeře Praha, kde nyní vystupuje v roli Gildy (G. Verdi: Rigoletto), Lucie (G.Donizetti: Lucia di Lammermoor), Adély (J. Strauss: Netopýr), aj. V roli Královny noci excelovala i v Národním divadle v Praze, hostovala s ní v Brně, Ústí nad Labem i v zahraničí (Japonsko, Monaco). Získala též několik cen v pěveckých soutěžích. Jako sólistka vystoupila na několika nahrávkách (B. M. Černohorský, J. J. Ryba, F. X. Thuri), spolupracovala i s O. Soukupem (sopránový part v představení H. Bosch- Zahrada rajských potěšení, sopránové sólo v pohádce Pták Ohnivák). Stala se první českou interpretkou sopránového partu ve Vodní hudbě pro Český Krumlov F. X. Thuriho (napsaného pro ni), písňového cyklu V. Matouška "Nad krajinou" na slova P. Dostála a v ČR premiérově uvedla skladbu H. P. Birtwistla "The Women and the Hare".

 

>Petr Chromčák PETR CHROMČÁK
Petr Chromčák absolvoval JAMU Brno - obor dirigování orchestru a sboru u profesorů Jílka, Pinkase, Vronského, Mátla a Pančíka. Své umělecké vzdělání si dále rozšířil v letech 1989-1990 formou stipendia na Bachakademii ve Stuttgartu u profesora Rillinga. Petr Chromčák se stal uměleckým vedoucím a dirigentem Brněnského akademického sboru, sbormistrem ostravské opery a Ostravského filharmonického sboru, dirigentem opery DJGT v Banské Bystrici, šéfdirigentem opery Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, hostoval ve Státní opeře v Praze, v Národním divadle v Brně, v DJKT Plzeň a ve Slezském divadle Opava. V r. 1987 se úspěšně zúčastnil Bachakademie při festivalu Pražské jaro a dirigoval v přímém přenosu německé televize ARD vynikající soubor Stuttgarter Kammer-orchester a Gächingen Kantorei Stuttgart. V letech 1997-1998 byl angažován na muzikál Phantom der Oper německého skladatele Hoffmanna. V Hamburku dirigoval premiéru muzikálu Les Miserables anglického skladatele Johna Du Preze. V roce 2003 byl pozván agenturou Landa 2 k nastudování projektu Rockquiem v Obecním domě v Praze. V r. 2006 dirigoval zahajovací koncert festivalu Gdanskie Lato Muzyczne s Polskou Filharmonii Baltickou Gdaňsk. V září 2007 dirigoval na festivalu Bezručova Opava 1. varhanní koncert P. Ebena. V listopadu 2007 byl pozván k nastudování chansonů Edith Piaf s Radkou Fišarovou a Filharmonii Hradec Králové. V letech 2009 a 2011 dirigoval zahajovací koncerty festivalu Gdanskie Lato Muzyczne s Polskou Filharmonii Baltickou Gdaňsk. V květnu 2010 provedl s Českým filharmonickým sborem a Moravskou filharmonií Olomouc světovou premiéru Suppého "Velké instrumentální mše" na festivalu Dvořákova Olomouc V roce 2012 dirigoval cyklus symfonických básní Má vlast s Janáčkovou filharmonií Ostrava u příležitosti státního svátku České republiky, v roce 2013 pak Slovanské tance Dvořáka taktéž u příležitosti státního svátku a v roce 2014 pak Novosvětskou symfonii A. Dvořáka. Od roku 1999 je pravidelným hostem Mezinárodního hudebního festivalu Carla Ditterse von Dittersdorf. Účastní se na festivalu Bezručova Opava s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Pravidelně diriguje Novoroční koncerty s Jihočeskou komorní filharmonií v Českých Budějovicích, Německu a Rakousku. V roce 2015 dirigoval závěrečný koncert festivalu Smiřické svátky hudby, kde doprovázel Jaroslava Svěceného s Virtuosi Pragenses. Petr Chromčák pravidelně spolupracuje s Českou televizi a nahrává pro Český rozhlas. V roce 2013 byl Petr Chromčák oceněn "Evropskou cenou za uměleckou a kulturní činnost", kterou uděluje Evropská unie umění.